Saturday, March 5, 2011

BAHAGIAN C (JEJAK 1)

1. Remaja pada masa sekarang mudah terpengaruh oleh budaya negatif.
Berikan sebab-sebab mengapa perkara ini berlaku?
Cadangan isi:
- Kurang pegangan agama-tidak dapat membezakan perkara yang baik dan buruk
- Mudah terpengaruh dengan apa-apa sahaja yang dianggap sesuatu yang baru dan dapat menonjolkan diri
- Beranggapan bahawa sesuatu yang datang dari negara Barat itu adalah baik, moden dan mengikut peredaran zaman
- Kurang perhatian ibu bapa dan keluarga – mereka sibuk bekerja
- Terpengaruh oleh rakan sebaya dalam mencari identiti diri
- Bebas daripada pengawasan/pemantauan ibu bapa kerana tinggal berjauhan

2. Pada minggu lepas, anda menyaksikan latihan menyelamat oleh Pasukan Kadet Bomba sekolah anda dengan bantuan Pasukan Bomba dan Penyelamat Malaysia di sekolah anda. Anda menjadi seorang daripada mangsa yang diselamatkan. Anda ingin menceritakan pengalaman itu kepada sahabat anda.
Tulis surat itu selengkapnya.
Pendahuluan:
- menulis kepala surat (alamat pengirim dan tarikh)
- kata menghadap surat
- bertanya keadaan sahabat
- menyatakan keadaan diri anda

Isi cadangan:
- tujuan menulis surat – menceritakan latihan menyelamat oleh Pasukan Kadet Bomba sekolah dan Pasukan Bomba dan Penyelamat Malaysia
- menceritakan pengalaman
• dipilih menjadi mangsa kebakaran - berasa seronok dan takut
• loceng kecemasan dibunyikan – pelajar beratur dalam keadaan cemas
• trak bomba sampai – beberapa orang pegawai bomba dan ahli kadet bomba sekolah memulakan aktiviti menyelamat
• bomba menyelamatkan mangsa kebakaran termasuk saya
• pelajar yang menyaksikan latihan bertepuk tangan – berasa bangga dengan tindakan pantas pihak bomba

- menyatakan perasaan anda – seronok dan gembira – ingin

Penutup:
- mengharapkan balasan surat daripada rakan anda
- sampaikan salam kepada keluarga rakan anda
- pengakuan pengirim
- tandatangan


3. Sahabat anda dari luar negara ingin mengetahui sambutan Bulan Kemerdekaan di sekolah anda.
Balas surat sahabat anda itu.
Pendahuluan:
- menulis kepala surat (alamat pengirim dan tarikh)
- kata menghadap surat
- mengucapkan terima kasih atas kiriman suratnya
- bertanya keadaan sahabat
- menyatakan keadaan diri anda

Isi cadangan:
- melahirkan persaan gembira kerana sahabat anda ingin mengetahui sambutan bulan kemerdekaan di sekolah anda
- disambut sepanjang bulan Ogos
- pelbagai aktiviti diadakan – pertandingan melukis poster, pertandingan menulis esei, pertandingan koir lagu patriotik, tayangan filem sejarah
- setiap kelas dihias mengikut tema sambutan iaitu Keranamu Malaysia
- acara kemuncak diadakan pada 30 Ogos di dewan sekolah – perasmian oleh Pengetua sekolah – persembahan pelajar – penyampaian hadiah kepada pemenang pertandingan

Penutup:
- berharap sahabat anda berpuas hati dengan cerita yang anda sampaikan
- semoga bertemu lagi pada surat yang akan datang
- sampaikan salam kepada keluarga rakan anda
- pengakuan pengirim
- tandatangan


4. Anda telah menerima sepucuk surat daripada sahabat anda yang sedang menghadapi masalah pembelajaran. Anda diminta oleh sahabat anda itu untuk menyelesaikan masalahnya.

Balas surat sahabat anda itu.
Pendahuluan:
- menulis kepala surat (alamat pengirim dan tarikh)
- kata menghadap surat
- bertanya tentang keadaan sahabat
- menyatakan keadaan diri anda

Isi cadangan:
- menyatakan simpati atas masalah yang dihadapi – meminta sahabat anda bersabar dan jangan berputus asa
- memaklumkan kepada sahabat anda bahawa anda pernah menghadapi masalah yang sama – lemah dalam mata pelajaran Matematik
- mencadangkan langkah penyelesaian masalah
• sering bertanya kepada guru
• memperbanyak latihan
• membuat ulang kaji
• menghadiri kelas tuisyen / bengkel menjawab soalan / belajar berkumpulan

Penutup:
- berharap sahabat anda akan terus berusaha
- mendoakan kejayaan rakan anda
- sampaikan salam kepada keluarga rakan anda
- pengakuan pengirim
- tandatangan

5. Anda dilantik sebagai ketua tingkatan yang baharu. Anda diminta untuk menyampaikan ucapan di kelas anda.

Tulis ucapan itu selengkapnya.
Pendahuluan:
- kata alu-aluan kepada Pengerusi Majlis, Guru Kelas dan rakan-rakan
- berbesar hati kerana diberi kesempatan berucap

Isi cadangan:
- mengucapkan terima kasih atas kepercayaan yang diberi – akan menjalankan tanggungjawab sebaik mungkin
- memohon agar AJK kelas dapat bersama-sama menjalankan tanggungjawab demi kebajikan ahli-ahli kelas
- berharap rakan-rakan memberikan kerjasama demi kebaikan kelas
- meminta tunjuk ajar guru kelas untuk menjalankan tanggungjawab

Penutup:
- mengucapkan selamat bertugas kepada AJK kelas
- mengucapkan terima kasih



6. Baru-baru ini, rakan anda telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan PMR. Kini, rakan anda sedang melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama penuh.

Tulis sepucuk surat kepada rakan anda itu untuk mengucapkan tahniah dan ingin mengetahui rahsia kejayaannya.
Pendahuluan :
- menulis kepala surat (alamat pengirim dan tarikh), kata hadapan surat dan panggilan hormat

Isi cadangan :
- bertanya khabar – mengucapkan tahniah atas kejayaan yang cemerlang dalam PMR – bangga – mengharumkan nama keluarga dan sekolah – kejayaan menjadi pendorong
- berasa kesunyiaan sejak sahabat berpindah – tiada teman untuk mengulang kaji pelajaran bersama-sama
- akan menduduki peperiksaan PMR – ingin mengetahui rahsia kejayaan – sudi berkongsi pengalaman cara-cara mengulang kaji pelajaran untuk panduan
- sahabat seorang yang aktif dalam kokurikulum - cara pengurusan masa yang bijak
- sahabat seorang yang rajin dan berdisiplin – menjamin sahabat mencapai cita-citanya menjadi seorang peguam
- mengakhiri surat – berharap agar sahabat membalas surat dengan segera - menunggu balasan surat

Penutup :
- semoga berjumpa lagi – ucapan terima kasih – pengakuan pengirim – tanda tangan

7. Sekolah anda telah mengadakan Kejohanan Sukan Tahunan. Anda telah ditugaskan oleh guru anda untuk menyediakan laporan tentang kejohanan tersebut untuk dimuatkan dalam majalah sekolah anda.
Sediakan laporan tersebut selengkapnya.
Pendahuluan :
- tajuk laporan
- menyatakan butiran Sukan Tahunan (tarikh, masa dan tempat)

Isi cadangan :
- program tahunan sekolah – ramai pelajar yang terlibat – mengambil bahagian dalam sukan dan acara perbarisan
- majlis perasmian – menyatakan siapa yang merasmikan majlis tersebut – antara isi ucapan (untuk seimbangkan dengan akademik, semangat kesukanan penting untuk perpaduan)
- sukan peringkat sekolah – untuk mengasah bakat pelajar – melahirkan atlet ke peringkat yang lebih tinggi
- sebelum acara sukan bermula – perbarisan semua kontinjen – terdiri daripada unit beruniform dan pasukan daripada rumah sukan – sambutan meriah – kehadiran ibu bapa pelajar
- pelbagai acara dipertandingkan – pelbagai jualan makanan oleh pihak kantin
- diakhiri dengan upacara penyampaian pingat kepada pemenang – diikuti dengan acara penyerahan bendera kejohanan kepada pengetua

Penutup :
- pengakuan pelapor, tarikh, tanda tangan, nama pelapor dan jawatan.

8. Anda telah mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan. Tajuk syarahan tersebut ialah ”Kebaikan Mengamalkan Cara Hidup Sihat.”
Tulis teks ucapan anda itu selengkapnya.
Pendahuluan :
- kata alu-aluan kepada Pengerusi Majlis, guru, pelajar
- mengucapkan terima kasih kerana dijemput untuk menyampaikan ucapan

Isi cadangan :
• Kebaikan :
- menyihatkan badan – badan sihat, minda cerdas
- mengelakkan penyakit berjangkit
- memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap sesuatu perkara
- memberikan tenaga untuk melakukan sesuatu pekerjaan

Penutup :
- perlu mengamalkan gaya hidup sihat – kesihatan stabil
- ucapan terima kasih kepada hadirin

9. Anda telah ditugaskan untuk mengendalikan sambutan Hari Guru peringkat sekolah.
Gambarkan suasana sambutan tersebut.
Pendahuluan – 16 Mei setiap tahun dijadikan sebagai sambutan Hari Guru – sekolah turut menyambutnya – pelbagai aktiviti dilaksanakan – lebih meriah berbanding tahun lepas – anda ditugaskan mengenadalikan majlis sambutan
Isi cadangan
- Pagi – perhimpunan rasmi – nyanyian lagu - perutusan dibacakan
- Memberikan hadiah kepada guru
- Persembahan pelajar
- Acara permainan di padang –sukaneka
- Sesi penyampaian hadiah
Penutup – sambutan berjalan lancar dengan kerjasama semua pihak


10. Tulis suatu cerita berdasarkan peribahasa ‘bagai kaca terhempas ke batu’.
Pendahuluan – Aril sering melakukan perbuatan yang tidak berfaedah dan malas membuat ulang kaji pelajaran
Isi cadangan
- Semasa di dalam kelas, Aril tidak menumpukan perhatian dalam pelajaran. Dia mula ponteng kelas.n oleh bapanya
- Ibu bapanya dipenggil oleh pihak sekolah. Aril dirotan oleh bapanya
- Aril menduduki peperiksaan PMR. Dia calon yang pertama meninggalkan dewan pada setiap hari peperiksaan
- Aril gagal dalam semua mata pelajaran
Penutup – ibu bapa Aril amat kecewa bak kata peribahasa (soalan)



Belakang parang jika diasah lagikan tajam

11. Tulis sebuah karangan berdasarkan maksud peribahasa di atas.

Pendahuluan – Ramli lewat masuk ke sekolah – keciciran kerana kemiskinan – namun dia bercita-cita untuk berjaya
Isi cadangan
- Ramli agak lambat memahami pelajaran – sering ditertawakan pelajar lain – dia tidak ambil hati – sedar akan kelemahannya
- Ramli berusaha mengatasi kelemahannya – meningkatkan usaha mengulang kaji pelajaran di rumah – masih tidak faham
- Ramli datang ke rumah gurunya yang terletak tiga kilometer dari rumahnya – berjalan kaki – guru terharu dengan kesungguhan Ramli
- Pelajarannya semakin maju – lulus dalam peperiksaan dengan cemerlang – diiktiraf sebagai pelajar terbaik dalam PMR sekolahnya
Penutup – Ramli sedar akan maksud peribahasa ‘belakang parang jika diasalah lagikan tajam’ – dia semakin berazam untuk memajukan diri




Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri


12. Tulis sebuah karangan berdasarkan maksud peribahasa di atas.

Pendahuluan – Amril melanjutkan pelajaran ke England
Isi-isi
- Semasa cuti dia bekerja sambilan untuk menampung perbelanjaan
- Tamat pengajian, dia tidak pulang ke Malaysia. Bekerja di England untuk mencari pengalaman
- Suasana pekerjaan dan gaji yang lumayan menyebabkan dia tiada keinginan untuk pulang ke Malaysia
- Amril berkahwin dengan rakyat Malaysia yang melanjutkan pelajaran di sana
- Suasana kehidupan yang kurang sesuai untuk pembesaran anaknya menyebabkan dia berhasrat pulang ke Malaysia.
Penutup – Amril sekeluarga pulang ke Malaysia kerana menganggap Malaysia lebih baik bak kata peribahasa (tajuk)

13. Kelas anda telah mengambil bahagian dalam Kempen Kebersihan dan Keceriaan Kelas.
Sebagai ketua tingkatan, ceritakan persiapan yang telah anda lakukan semasa menyertai kempen tersebut.

Isi cadangan
- Membentuk jawatankuasa
- Mencari sumber kewangan
- Memulakan kerja-kerja pembersihan dan keceriaan – mengecat dan menghias kelas

14. Kawasan tempat tinggal anda telah dilanda banjir berikutan hujan lebat yang turun selama beberapa jam.

Gambarkan suasana cemas tersebut

Pendahuluan – hujan turun dengan lebat sepanjang malam – tidur dengan lena
Isi-isi
- Jam 3.00 pagi terjaga daripada tidur – terdengar bunyi bising
- Emak dan ayah turut terjaga – menjenguk ke luar tingkap – air telah naik – orang ramai cemas
- Turun ke tingkat bawah – air telah memasuki rumah – perlu bertindak segera
- Mengejutkan adik-adik – memunggah barang-barang naik ke tingkat atas – tv, radio dan barang-barang yang berada di tempat yang tinggi masih dapat diselamatkan
- Sofa dan almari telah basah – banyak barang yang rosak
- Hari siang – air masih belum surut – hujan sudah berhenti – pihak penyelamat dan anggota sukarela datang membantu

Penutup – bergotong-royong membersihkan rumah – semua orang bercuti

No comments:

Post a Comment